Jak vybírat

Naše společnost doporučuje přezouvat pneumatiky v zimním období.

Zde uvádíme několik důvodů přezouvání na zimní pneumatiky:

  1. Zimní pneumatiky zajišťují maximální bezpečí již při 7 °C.
  2. Bezpečnost jízdy na letních pneumatikách v zimním období se podstatně snižuje, jelikož tvrdnou a ztrácejí ideální vlastnosti.
  3. Dle platné legislativy v některých zemích může mít jízda s nevhodnými pneumatikami dokonce právní následky a může se dokonce projevit v pojistném krytí.
  4. Při jízdě na zimních pneumatikách a rychlosti 50 km/h na zimním povrchu je brzdná dráha automobilu o 8 m kratší, než v případě jízdy na letních pneumatikách.
  5. Je vhodné dbát také na hloubce dezénu. V případě, že klesne pod 3 mm, doporučuje se zimní pneumatiky vyměnit za nové a maximálně použít pro dojetí v letní sezóně.

Technický rádce

Pro správný výběr pneumatik Vám doporučujeme odbornou konzultaci s našimi školenými pracovníky. V následující sekci naleznete podrobné technické informace, které Vám pomohou porozumět údajům uvedeným na pneumatikách.

Základní rozměry pneumatik


Kde najdu označení pneu

  1. Název výrobce
  2. Název dezénu
  3. 86 – nosnostní index, T – rychlostní index
  4. Označení dezénu pláště
  5. RADIAL (plášť s radiální konstrukcí kostry), STEEL (nárazník z ocelového kordu), TUBELESS (bezdušové provedení pláště)
  6. T1 – označení a pořadové číslo formy
  7. Nejvyšší nosnost pneumatiky v kg (Ibs) a nejvyšší dovolené huštění pneumatiky v kPa (psi)
  8. DOT (Department of Transportation), HW (kód výrobce), FB (kód rozměru), 1006 (datum výroby 10 – týden, 06 – rok / dekáda 1990-1999 je bez 0/)
  9. Složení pláště v oblasti boku a koruny, SIDEWALL 1PLY RAYON (oblast boku 1 vložka RAYON), TREAD AREA (oblast koruny)
  10. E8 = homologační znak a číslo země (ČR), podle EHK 30020457 = přidělené schvalovací číslo
  11. Odolnost běhounu proti opotřebení v procentech
  12. Velikost součinitele adheze A, B, C
  13. Odolnost proti dynamické únavě A, B, C
  14. TWI (Tread Wear Indicators) indikátor opotřebení

Popis a označení parametrů pneumatik
205/55 R16 91W
205 – šířka pneumatiky v mm
55 – profilové číslo – poměr výška/šířka pneumatiky v %
R – konstrukce pneumatiky (R = radiální, D = diagonální, B = bias belted)
16 – průměr ráfku v palcích
91 – index zátěže
W – index rychlosti (viz tabulka níže), pro výběr je určující nejvyšší povolená konstrukční rychlost automobilu (dle TP)

Další značení:
TL, TUBELESS – bezdušová pneu
TT – dušová pneu
RF – reinforced = zesílená kostra
M + S – mud + snow (bláto a sníh). Pneu určená pro zimní provoz
FR – ochrana alu ráfku před poškozením při najetí k obrubníku
DOT – první dvojčíslí označuje týden a druhé rok výroby pneu

Indexy rychlosti (SI)
Index rychlosti nám udává maximální rychlost, při které může pneumatika nést hmotnost určenou indexem nosnosti za daných specifických podmínek. Index kategorie rychlosti u pneumatik pro osobní a nákladní automobily je určen velkými písmeny.

SI L M N P Q R S T U H V W Y ZR
Max. rychlost [km/h] 120 130 140 150 160 170 180 190 200 210 240 270 300 >240

Indexy nosnosti (LI)
Index nosnosti – LI (load index) je číslo, které určuje maximální nosnost pneumatiky při rychlosti určené kategorií rychlosti za daných specifických podmínek.

LI Hmotnost / 1 kolo Hmotnost vozidla LI Hmotnost / 1 kolo Hmotnost vozidla LI Hmotnost / 1 kolo Hmotnost vozidla
50 190 kg 634 kg 80 450 kg 1500 kg 110 1060 kg 3534 kg
51 195 kg 650 kg 81 462 kg 1540 kg 111 1090 kg 3634 kg
52 200 kg 667 kg 82 475 kg 1584 kg 112 1120 kg 3734 kg
53 206 kg 687 kg 83 487 kg 1624 kg 113 1150 kg 3834 kg
54 212 kg 707 kg 84 500 kg 1667 kg 114 1180 kg 3934 kg
55 218 kg 727 kg 85 515 kg 1717 kg 115 1215 kg 4050 kg
56 224 kg 747 kg 86 530 kg 1767 kg 116 1250 kg 4167 kg
57 230 kg 767 kg 87 545 kg 1817 kg 117 1285 kg 4284 kg
58 236 kg 787 kg 88 560 kg 1867 kg 118 1320 kg 4400 kg
59 243 kg 810 kg 89 580 kg 1934 kg 119 1360 kg 4534 kg
60 250 kg 834 kg 90 600 kg 2000 kg 120 1400 kg 4667 kg
61 257 kg 857 kg 91 615 kg 2050 kg 121 1450 kg 4834 kg
62 265 kg 884 kg 92 630 kg 2100 kg 122 1500 kg 5000 kg
63 272 kg 907 kg 93 650 kg 2167 kg 123 1550 kg 5167 kg
64 280 kg 934 kg 94 670 kg 2234 kg 124 1600 kg 5334 kg
65 290 kg 967 kg 95 690 kg 2300 kg 125 1650 kg 5500 kg
66 300 kg 1000 kg 96 710 kg 2367 kg 126 1700 kg 5667 kg
67 307 kg 1024 kg 97 730 kg 2434 kg 127 1750 kg 5834 kg
68 315 kg 1050 kg 98 750 kg 2500 kg 128 1800 kg 6000 kg
69 325 kg 1084 kg 99 775 kg 2584 kg 129 1850 kg 6167 kg
70 335 kg 1117 kg 100 800 kg 2667 kg 130 1900 kg 6334 kg
71 345 kg 1150 kg 101 825 kg 2750 kg 131 1950 kg 6500 kg
72 355 kg 1184 kg 102 850 kg 2834 kg 132 2000 kg 6667 kg
73 365 kg 1217 kg 103 875 kg 2917 kg 133 2060 kg 6867 kg
74 375 kg 1250 kg 104 900 kg 3000 kg 134 2120 kg 7067 kg
75 387 kg 1290 kg 105 925 kg 3084 kg 135 2180 kg 7267 kg
76 400 kg 1334 kg 106 950 kg 3167 kg 136 2240 kg 7467 kg
77 412 kg 1374 kg 107 975 kg 3250 kg 137 2300 kg 7667 kg
78 423 kg 1417 kg 108 1000 kg 3334 kg 138 2360 kg 7867 kg
79 437 kg 1457 kg 109 1030 kg 3434 kg 139 2430 kg 8100 kg

Zkratky v popisu pneumatik

OL Osobní letní
OU Osobní univerzální
CL Comercial letní
CU Comercial Univerzální
4L 4×4 letní
4S 4×4 speciální
4U 4×4 univerzální
NN Nákladní návěsy
NV Nákladní vodící
NZ Nákladní záběrové
AS Agro + speciální
M Moto
DU Duše
DI Disk ocel
MFS, FR, RPB Ochranný lem ráfků z lehkých slitin
XL, RF Zesílené pneu s vyšší nosností
RW, OWT Bílý nápis na bočnici
OWL Bílé kontury na bočnici
RB nebo RBT Černý nápis na bočnici
RY Žlutý nápis na bočnici
M + S Bláto a sníh – zimní pneumatiky
TL Bezdušové provedení
TT Provedení s duší
* Prvovýroba
DSST Samonosná technologie (náhrada rezervy)
XNW Bílý pruh na bočnici
C Comercial, lehká nákladní vozidla
INSIDE Strana pneu montovaná na vozidlo dovnitř
OUTSIDE Strana pneu montovaná na vozidlo vně
ULW Pneu s ultralehkou konstrukcí
RFT Dojezd po defektu pneu

Průřez pneumatikou

  1. Vrchní běhoun
  2. Drážka
  3. Příčná drážka
  4. Obvodové drážky
  5. Příčné drážky
  6. Rameno pneumatiky
  7. Kostra pneumatiky
  8. Ocelové pásy
  9. Radiální drážky
  10. Ochrana patky
  11. Patka pneumatiky

Huštění pneumatik

  1. Doporučené huštění každého automobilu je uvedeno v manuálu vozidla. U mnohých automobilů je rovněž na víčku nádrže nebo na vnitřní straně u zámku dveří řidiče. Tlak v pneumatikách doporučujeme pravidelně několikrát ročně kontrolovat.
  2. V současné době se pneumatiky hustí nejen vzduchem, ale i speciálními k tomu určenými plyny. Speciální plyn pro huštění pneumatik (většinou dusík) má hlavní přednost v tom, že nezvyšuje svůj objem při rostoucí teplotě. Proto jsou pneumatiky nahuštěny stejným tlakem jak za studena, tak po zahřátí a mají také oproti vzduchu snížený únik. Tyto faktory příznivě působí hlavně na výdrž pneumatik a jejich opotřebení. Takto nahuštěné pneumatiky se mohou v případě potřeby samozřejmě dohustit i normálním vzduchem, dochází ale k určitému znehodnocení směsi.

Systém nouzového dojetí
Přední výrobci pneumatik vybavují některé modely systémem pro nouzové dojetí. Jedná se o naprosto nový způsob stavby pneumatiky, který Vám zajistí mobilitu i v případě defektu pneumatiky během jízdy. Tajemství systému spočívá v tom, že pneumatiky vyrobené s využitím této nové technologie mají zesílenou bočnici, která udrží auto i v případě, že dojde ke ztrátě tlaku v pneumatice následkem defektu. Je tak zajištěno, že zploštělá pneumatika není drcena mezi ráfkem kola a vozovkou.

Výhody systémů pro nouzové dojetí:

  • Odpadá nutnost vozit s sebou rezervní kolo a měnit je při defektu
  • Při defektu se jízdní vlastnosti dramaticky nezmění, můžete pokračovat v jízdě rychlostí až 80 km/h do pneuservisu.
  • Pneumatika se může používat na běžný ráfek

Nevýhody systémů pro nouzové dojetí:

  • Je možné je použít pouze v případě, že je současně namontován systém výstrahy při poklesu tlaku. Některé nové vozy již mají tyto systémy zabudované (Renault Laguna, Megane, Škoda Octavia II, VW Golf V, Audi A8, A6, BMW…)